23 de gener del 2017

Ressenya Seda

A la xerrada de Poker de Llibres del 14 de gener, va quedar en tercer lloc la ressenya de la Diana, de la novel·la "Seda" de l'autor italià Alessandro Baricco. La Diana va fer una defensa molt apassionada d'aquesta història, que ens va deixar a tots amb ganes d'anar-la a buscar per llegir-nos-la!

Us deixem amb la seva fantàstica ressenya!

SEDA

El llibre que us ressenyo a continuació es titula Seda i és una de les novel·les més conegudes de l’escriptor italià Alessandro Baricco.
Autor/a: Alessandro Baricco
Temàtica: Narrativa, Històrica
El pots trobar a:   http://elmeuargus.biblioteques.gencat.cat/search~S83*cat/X?SEARCH=(seda%20alessandro%20baricco)&searchscope=83&SORT=D&l=cat&m=a#.WIYv8LkYFyw   http://elmeuargus.biblioteques.gencat.cat/search~S83*cat/X?SEARCH=(seda%20alessandro%20baricco)&searchscope=83&SORT=D&l=spa&m=a


Mai havia sentit a parlar d’Alessandro Baricco i de les seves novel·les fins que me’l van recomanar molt efusivament. Em vaig apuntar el títol, Seda, a la memòria i vaig pensar algun dia me’l llegiré, algun dia... Que, en definitiva, és el que acostumes a pensar quan algú et recomana un llibre. Van passar uns sis mesos fins l’arribada d’aquest dia: em trobava jo fent totes aquelles coses normals de la rutina del dia a dia quan va aparèixer qui sap per què a la meva ment, com un miratge. Seda. Aquestes coses passen. I va ser llavors quan per fi vaig donar-li una oportunitat. Vaig degustar el llibre, a poc a poc (si llegia massa ràpid sentia que les paraules se m’escapaven), i em va semblar quelcom extraordinari. Llavors vaig sentir, com ja havia sentit altres vegades i com espero tornar a sentir en un futur, que alguna peça dins de mi es desplaçava i, al mateix temps, vaig tenir la certesa que mai més tornaria a la seva posició inicial. És estrany com de vegades, de sobte, descobreixes, veus o passa alguna cosa i a partir d’aquell segon, d’aquella síl·laba o d’aquella mil·lèsima, tot canvia i ja res torna a ser allò que era. Per això he escollit ressenyar aquest llibre, perquè quan vaig haver acabat Seda vaig sentir que jo ja no era la mateixa persona que havia començat a llegir-lo. Els llibres tenen la capacitat de transformar ments i obrir portes que acostumem a deixar entreobertes per por a endinsar-nos-hi. I jo m’aprecio tant aquesta novel·la perquè em va fer canviar la manera de veure la vida i em va ensenyar un món nou que mai m’hagués pogut ni imaginar.


Seda ens explica la història d’Hervé Joncour, un comerciant francès que es dedicava a comprar ous de cucs de seda per subministrar-los als clients del seu poble, Lavilledieu, una localitat que es dedicava a la producció de seda. La seva dona es deia Hélène i no tenien fills. Cada any iniciava un viatge de tres mesos a Egipte i a Síria per comprar els ous. Era implacable en el seu treball. Durant la resta de l’any, descansava.

A causa d’una plaga, va començar a haver d’anar a buscar els ous al Japó. Allà un home va accedir a proporcionar-los-hi. Aquest home sempre anava acompanyat d’una bella jove, de la qual Hervé va enamorar-se.

Al quart viatge que va realitzar al Japó, el país estava en plena guerra civil, però Hervé va decidir tornar-hi per veure el rostre idíl·lic d’aquella noia. Encegat per un amor impossible, va retornar a França amb uns ous podrits i només havent-la vist de reüll. Sis mesos després, va rebre una carta en la que la noia se li declarava apassionadament, però al final li demanava que l’oblidés. Després de la mort d’Hélène, Hervé descobriria que la seva dona havia escrit aquella carta.


Seda m’ha encantat, sobretot el lirisme que utilitza Baricco al llarg de la narració. És una novel·la curta, amena i plena de moments enigmàtics i poètics. Els temes principals són l’amor, l’ètica individual i la passió humana. Llegir-lo és anar-se descobrint a un mateix i reconèixer-se en un capítol, una frase, una paraula...

El que no m’ha acabat d’agradar és el comportament del protagonista, que no és prou noble per ser fidel a la seva dona ni prou valent per iniciar una relació amb la noia del Japó, i acaba sent un espectador de la seva pròpia vida, sense assumir l’autèntic plaer de viure-la.

Crec que el que Baricco ens intenta transmetre és que no podem tancar els ulls al desig ni el cor a tot allò que sentim: dins nostre sempre hi haurà una part calmada i una part que ens instarà a la bogeria. Seda és una història de gran bellesa on les petites coses agafen importància. Submergir-te en les seves pàgines és com escoltar una cançó infinita, i si decideixes unir-t’hi, notaràs que cau sobre teu un món màgic que mai hauries pogut ni imaginar. Perquè, al cap i a la fi, la vida és allò que volem que sigui.

Diana

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada